Bloggskriv nu

Datum: 2008-06-11 Klockan: 14:27:57
Idag är det ju dåligt väder, mulet å så. Så då kanske jag ska ta å "megablogga". Vad tror ni? Man måste ju passa på medans man har chansen, allså, på rätt humör å så! Ska vi ta oss an en riktig bloggdag? Det tycker jag vi gör. Gärna med mycket bilder oxå, eftersom vill blogg faktiskt heter Foto ' Prat

Okej, då börjar vi. Ska nog sätta på en Harry Potter ljudbok. Jag älskar att sitta och lyssna. De kanske jag kan skriva om.. inte harry potter allså utan att lyssna, på allt och alla. Jo, så blir det nog. Blandannat.


Dagens tanke elfte juni år 2008
Att lyssna, det är viktigt att kunna lyssna och förstå varandra.. Vissa har lättare att kunna lyssna på varann, andra inte. Tänk, om alla stora härskare lyssnade och diskuterade mer om saker istället för att slåss om det så att en massa, miljarder, oskyldiga människors får sina liv förstörda. Död, sjukdomar, fattigdom, svält, dåliga förhållanden. Tex. inget hus, inga pengar till mat. Detta går kanske att lösa. Inte så att alla lever som kungar men iallafall kan hålla sig mätt och varm! Jag hoppas att man kan göra livet bättre för många människor så snart som möjligt. Jag vet inte hur de ska gå till. Man kan ju inte bara gå och säga stopp till ett krig. Men de borde få ett slut! Alla borde kunna göra nånting... men vad för nåt? Vad kan en fjortonåring som jag göra?

Jag vet inte! Jag vet inte vad jag kan göra. Och jag vet inte hur man ska göra, vem som helst, hur ska man göra för att få "krigarna" att lyssna på varann istället så att vissa kan leva i ett bättre förhållande här i världen. Vi bor alla här tillsammans. Alla har lika värde, de sägs ju så, men alla följer inte det. Tyvärr.

Det där va ju ganska mycket negativt med att folk inte lyssnar, ska vi istället prata om de som lyssnar?
Det finns ju sånna oxå såklart! Jag själv, jag är inte världsabäst på de men jag lyssnar. Jag gillar att lyssna. Ända sen jag var liten, jag har ofta kunnat koncentrera mig när jag lyssnar, jag har alltid lyssnat på ljudböcker, gärna många gånger om och om igen. haha.
Jag gillar oftast att lyssna på andra. Allså, om de har nåt att berätta, händelser osv. Åsikter, tankar. men jag gillar INTE skitsnack! Va ska de vara bra för? Förrut pratade jag så, eller vad man säger. Hittade massa fel på folk. Men jag har ändrat mig, jag tänker inte göra så längre. Folk får ju se ut som de vill, klä sig hur de vill, göra vad de vill sålänge som det inte är stötade eller förtrycker någon annan människa eller grupp.
Jag har insett att när jag inte pratar skit och inte heller lyssnar på det, gör som jag tycker är bäst och är mig själv til 110 procent så mår jag absolut bäst. Jag pratade/lyssnade inte på skit igår, de va inte därför jag var nere.
Allt blir bara så tråkigt men skitsnack, jag hatar att behöva lyssna på det. Nu syftar jag inte på några speciella personer för detta händer hela tiden, dygnet runt. Det är de som är så tråkigt. Visst, man kan aldrig få en massa människor att tycka samma sak, gilla samma saker, alltid komma överrens. Det är inte det jag menar. Jag menar att det skulle bli så mycket enklare om alla, eller iallafall många, accepterade att alla människor inte är som en själv, att alla är olika. Och att de är bra! Visst, det finns hemska saker som händer oxå, mord och misshandel, varför göra så? Alla människor är inte änglar, det vet jag mycket väl. Men man är inte farlig bara för att man ser lite annorlunda ut. Skenet bedrar, döm inte hunden efter håren. Nu bytte detta ämne, men de har faktiskt lite med varandra att göra.

man lyssnar på varandra - förstår kanske varandra bättre - har lättare att acceptera andra

Ser ni att de hänger ihop på sätt och vis? Men själv tror jag inte att alla människor på detta klot kan fungera på detta sätt! Att kunna förstå och acceptera. Jag vet inte vad ni tycker, och jag har kanske skrivit konstigt på något ställe så att de kan bli missförstånd. De jag vill få fram är att om man lär sig att förstå människor så kan man lättare acceptera andra! Man bör ju även vara trygg i sig själv. Men jag tror att man blir det när man lär sig att acceptera.. vad tror du?
Jag själv har blivit mycket bättre på detta, men jag vill bli riktigt riktigt bra på att vara den jag är.

/Stina Annea Skog

Kommentarer
Flisan sa:

Mycket kloka ort i ett så litet huvud. DU har så himla bra tankar i huvudet stina, vet du det? ()=)

2008-06-12 / 16:57:45
Stina sa:

tack så väldans mycket. Det är så skönt att släppa ut dem, och ännu bättre. Att folk gillar det. sånt är alltid kul :)

2008-06-13 / 15:03:00 / http://skogens.blogg.se/

- Jag fotar med min Nikon D40

- Jag gör mina redigeringar i Photoshop Elements 5.0 och Photoshop CS2

- Alla bilder är mina egna om inget annat nämns

- Jag vill inte ha massa reklamkommentarer, TACK

Ditt namn här tack:
Bli ihågkommen?

Här kan du skiva din epost om du vill: (visas bara för mig)

Om du har blogg eller annan URL skriv den här:

Åsikten:

Trackback